Fettförbränning

Nu kommer äntligen ett inlägg till om hur kroppen fungerar, så som jag fått det förklarat för mig på kursen jag går.
I det här inlägget kommer jag att gå in närmare på det jag skrev om i socker-inlägget och ge er mer kunskaper om fettförbränningen.

Normal kroppsfettnivå:

Kvinnor: 20-30%
Män: 10-20%

Det anses inte hälsosamt att ha en högre procent än ovanstående men heller inte under. Som vi säger i Sverige; lagom är bäst.

image189För givetvis behövs även fettet, så här gör det nytta:

* Upptag av fettlösliga vitaminer (A, D, E, K)
* Produktion av könshormoner
* Produktion av gallsyror (krävs för fettupptag från tarmen)
* Krävs för cellens optimala funktion samt ingår i cellmembranen (väggarna)
* Värmeisolerande
* Stötdämpande för skelett och inre organ
- Hämtat från nutrioutlet

Dock får vi i oss väldigt mycket fett idag och även mycket kolhydrater och socker som lagras i våra fettdepåer. Därför tänkte jag förklara lite mer ingående om hur fettförbränningen fungerar.
Jag skall försöka att inte upprepa det som sagts i mitt tidigare inlägg, alltför mycket, så ni som inte läst det, rekommenderas att läsa det först!

När maten man ätit, brytits ner, transporteras alla näringsämnen runt i kroppen via blodet.

Allt socker blir till glukos i blodet (blodsocker) och detta har Insulinet som uppgift att hålla i shack.
Insulin är ett hormoniellt protein och när det kommer ut i blodet, arbetar det för att skicka all glukos till de delar av kroppen där det behövs som energi. Behövs ingen energi i muskler eller organ, lagras det istället i fettdepåerna.

Om den mat man ätit varit bra, dvs full av fibrer och mindre socker och kolhydrater, försvinner insulinet när det gjort sitt jobb och Glukagonet kan börja göra sitt jobb.
Glukagonet är ett nedbrytande hormon som bryter ner fettet så att kroppen kan använda det som energi.
Det är precis detta vi vill ska hända, om vi vill uppnå en bra fettförbränning, men Glukagonet kan inte jobba om det finns för mycket insulin i blodet. Därför är det önskvärt att alltid äta regelbundet och då mycket fibrer och ytterst lite socker.
Vi förbränner även fett under natten, främst är det levern som då behöver energi, men om vi har mycket insulin i blodet då vi somnar, kan inte Glukagonet jobba och fettförbränningen uteblir.
Följden blir att vi vaknar vrålhungriga.

Det talas ofta om att man blir tjock av stress och svält men få vet varför. Jag skall försöka förklara.
Om vi utsätts för stress, hård träning, svält, dålig sömn eller högt blodsocker under en längre tid sätter ett annat nedbrytande hormon in; Kortisol.
Det finns alltid i en viss mängd i kroppen och är livsviktigt, men kan leda till psykiska sjukdomar vid för hög nivå.
När man tillfälligt får en högre nivå av Kortisol i kroppen, till följd av någon utav ovan nämnda tillstånd, förhindras Glukagonet från att göra sitt jobb. Dvs. ingen fettförbränning. Kortisol stannar dessutom kvar i kroppen längre än de övriga två nämnda hormonerna.

Jag tänkte även förklara varför män har lättare för att bränna fett än vi kvinnor.
Den enkla förklaringen är faktiskt att de har mer muskelmassa och även har lättare för att bygga mer.
Muskler behöver nämligen mycket energi, så mer muskler ger mer fettförbränning.
Lågintenstiv träning som att gå, bränner fett.
Högintensiv träning, som löpning, bränner främst kolhydrater men fler kalorier.

Kort sammanfattning

Mål: Att fettet skall släppas ut i blodomloppet och att vi även skall förbränna fett under natten.

Medel:
* Mindre insulin i kroppen genom att äta regelbundet. Mycket fibrer, mindre socker.
→ Glukagonet kan börja frigöra fett ur fettdepåerna
→ Vi använder fett som energi (fettförbränning)
* Äta fiberrikt även under kvällen men i mindre mängder. Ge matsmältningen någon timme innan ni somnar.
→ Mindre insulin i blodet
→ Glukagonet kan frigöra fett även på natten för att förse bl.a. levern med energi
* Fysisk aktivitet
→ Högre förbränning

Fettförbränningen dämpas av:

* Svält (Banting)
* Stress
* Högt blodsocker (snabba kolhydrater, socker)
* Dålig sömn
* Hård och intensiv träning under en längre tid

Hoppas att detta var till någon hjälp!

/ Carro - Med stil och kostråd
Kommentarer
Postat av: miss xl

Har väntat på det här! Jättebra skrivet! :)

2008-02-24 @ 11:24:42
URL: http://xl.webblogg.se
Postat av: Två Blåa Ögon

Vae lite nyfiken på hur det går för dig med bloggandet, många besökare?

2008-02-24 @ 16:31:00
URL: http://www.metrobloggen.se/godhet
Postat av: L

Jätteintressant med sånna inlägg!

2008-02-24 @ 20:59:56
URL: http://tugga.blogg.se
Postat av: anna

älskar dina sådana här inlägg..kände igen mig där med kortisolet..eller jag ahr alltid hört folk soms tressar går ner i vikt o blabla..men jag tror jag kan vara tvärtom där som du skrev.

förlåt att jag varit dålig med kommenterandet det senaste gumman..men jag är inne och läser.

kram

2008-02-24 @ 21:48:16
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Klara

Gud, de tog ett tag att skriva va?! Riktigt bra!:)

Kram!

2008-02-25 @ 22:16:46
URL: http://partypiingla.blogg.se
Postat av: MHz

Tack! Skitbra inlägg, då jag börjat träna tre dagar i veckan i en månad snart, men vågjäkeln står still!
Har rejäla problem med förbränningen, då jag äter för att jag måste och gärna skulle slippa om jag kunde...
Börjar bygga muskler, men fettet är kvar, måste nog lägga om konditionsstrategin ser jag, jag som kört stenhårt med en puls på 150 slag/minut på träningscykeln en halvtimme
åt gången tre dagar i veckan och sedan kört hård styrketräning lika länge! Bättre med lågintensiv cykling då alltså?
Tack än en gång!
/MHz

2008-03-03 @ 13:24:41
URL: http://blogg.aftonbladet.se/16415

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0