Socker

Nu så kommer mitt första inlägg om socker, kan komma att kompletteras av fler.

Många undrar vad sockersuget beror på och varför vi blir tjocka av socker.
Jag kommer att förklara det så som jag har fått det förklarat för mig på kostrådgivningskursen.

Först och främst; vi behöver socker. Framförallt hjärnan, den skulle inte fungera annars.
Det som gör att vi får "sockersug" är för hög halt av insulin i kroppen.

image182Ponera att du äter en sockerrik måltid, tex vitt bröd, marmelad och saft.
Då skjuter det homoniella proteinet, insulin, ut i blodomloppet för att ta hand om allt socker. Insulinet signalerar till kroppens muskler och fettvävnader att ta upp sockret (glukosen). Det öppnas snabba och många vägar in till fettdepåerna och det allra mesta hamnar där (om man inte för tillfället är aktiv och behöver energi omgående till musklerna).

Detta gäller väl i vardagen när man äter ovanstående måltid och sen sitter i soffan resten av kvällen. Men när insulinet tagit hand om sockret, stannar det kvar i blodet och väntar på mer att göra.
Det är detta som leder till sockersuget. Insulinet vill ha mer att göra.

Du äter mer socker, för det är vad kroppen kräver, och du blir tjockare.
Men om du istället äter fibrer i samband med sockerintaget, blir inte insulinhalten i blodet lika hög, vilket leder till att insulinet också kan försvinna snabbare.

Om man har nedsatt produktion av insulin eller är okänslig för det, har man diabetes. "Vid typ 1-diabetes (ungdomsdiabetes) råder total brist på egen produktion av hormonet, medan det vid typ 2-diabetes (åldersdiabetes) förekommer en resistens mot hormonet vilket inledningsvis ger allt högre insulinnivåer i blodet då bukspottkörteln försöker att kompensera bristen på känslighet." - Wikipedia

Det är alltså väldigt viktigt att äta fibrer.
Fibrer leder till långsam nedbrytning av maten och därmed en långsam och jämn utsöndring av insulin i kroppen. En jämn, inte allt för hög, nivå av insulin i kroppen leder till längre mättnadskänsla och ett mindre sockersug. Fibrer finns i exempelvis frukt och grönt, så ät en frukt eller en morot ihop med ditt fredagsmys och du är bara hälften så onyttig. I princip.
Dessutom tar ju fibrerna med sig en hel del av fettet ut genom bakvägen.

Fibrer leder oss också till GI. Jag är inget fan av GI-metoden men att mäta GI är ett bra sätt för att se vad som mättar. För Glykemiskt Index mäter ju hur länge man är mätt om man ätit livsmedlen. Morötter tex, har lågt GI och är oerhört mättande.

Hoppas att inlägget varit till någon hjälp. Tala gärna om vad ni tyckte!

/ Carro - Med stil och kostråd
Kommentarer
Postat av: miss xl

Det var ett bra inlägg. Om bara fler kunde läsa och ta till sig informationen så skulle de förstå varför de är godissugna hela tiden. Jag har tipsat många viktminskningsbloggare som gör helt fel att studera näringslära, har gjort det själv och det är så viktigt att FÖRSTÅ hur kroppen fungerar om man ska gå ned i vikt. Folk stirrar sig blind på kalorier men jag menar att sockret är boven!

2008-02-17 @ 16:49:16
URL: http://xl.webblogg.se
Postat av: L

Superbra inlägg! Du får gärna skriva mer sådana..för jag vet ärligt talat inte hur kroppen fungerar och så.. Tack iaf!

2008-02-18 @ 00:51:57
URL: http://tugga.blogg.se
Postat av: Klara

Detta var riktigt bra Carro, nu fattar jag mycket bättre faktiskt!:)

Men jag är ändå lika sockersugen:) Hehe, men jag får väl kämpa emot, jag övertalar väl mig själv för lätt också!

Kram!

2008-02-18 @ 21:33:02
URL: http://partypiingla.blogg.se
Postat av: Linda

Tack för inlägget Carro, mycket intressant! :)

2008-02-20 @ 11:21:15
URL: http://www.metrobloggen.se/givakt

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0