Kackel i grönsakslandet

Alltså. Blondinbella, Stina-Lee, Eleonore Nygårds (Ytligheter) och Pontus Schultz.
Mycket märklig blandning.
Jag var som de flesta andra ganska nyfiken på denna "Söndagsfrukost" men känner mig nu rätt besviken. Det var mest kackel. Genom hela inslaget irriterade jag mig allra mest på Tilde de Paula. En urusel prestation som "debattledare". Hon var dåligt påläst, avbröt när deltagarna försökte svara på hennes frågor, ja avbröt mest hela tiden. Det verkade liksom som om hon gick efter någon form av schema där hon bara måste ställa frågan och sedan vidare till nästa. Nej, jag tycker inte att hon tillförde något alls.

När frågan från chatten kom (hur mycket pengar de tjänade och hur), trodde jag att här skulle komma välformulerade svar från samtliga eftersom detta är en het fråga, men icke! Bellas svar var: "Jag tjänar mer än andra 17-åringar i min ålder." Intelligent och logiskt så det förslog. Dock avbröts hon av Tilde när hon skulle svara på frågan om hon själv jobbar för att coacha andra i sin blogg. Synd. Jag hade velat höra henne tala till punkt där.

Blondinbella nämner igen sina 8 timmar om dagen, vilket inte kan vara sant, hon säger att många ser henne som en förebild, att hon ofta tar upp viktiga ämnen för att skapa debatt och få unga i Sverige att ta ställning. Inte för att jag följt hennes blogg maniskt men de allra flesta inläggen handlar INTE om viktiga ämnen.

Stina-Lee fick till några bra argument här och där, Eleonore svarade mest på tilltal och försökte medla, men bäst var nog ändå Pontus Schultz från Veckans Affärer.
Han visade tydligt sin erfarenhet av media på nätet och hade bra, genomtänkta svar.

Så vad fick egentligen svenska folket veta om bloggar?
Tilde öppnade med: "Håller makteliten på att förskjutas ifrån etablissemanget, till folket?", och jag tycker väl inte att nästan någonting som sades under den kvarten svarade på den frågan. Jag ser i alla fall inte bloggare som någon form av maktelit. De allra flesta stora bloggar är populära på grund av personlighet och utseende, inte åsikter och politik. Vilket statistiken så tydligt visar. Carl-Bilt är inte lika poppis som Kenza. Det finns inte lika många politiskt intresserade, som det finns ytliga.

Men vi fick ju i alla fall än en gång förtydligat att Sina-Lee inte tycker att pengar bör vara huvudmålet för en blogg och att Bella definitivt tycker att det borde det.

Själv håller jag med Stina-Lee mest, man bör jobba för att behålla "sin egen personliga sida" som hon säger.
Det är viktigare än att känna ansvaret av att ha många läsare och tvinga sig själv till att skriva om andra "viktigare" saker.

Bara en sista grej. Schultz hyllar bloggerskorna en hel del, ja. Men det är också väldigt tydligt, tycker jag, att han tycker det han skriver om är viktigare än det som hamnar i de andras bloggar. Jag håller med och tycker det är helt rätt att tycka det.
För till skillnad från Blondinbella som bara pratar om att skriva om "viktigare ämnen", så gör han det.

/ Carro - Med stil och en icke-profiterande blogg
Kommentarer
Postat av: Anne

Jag och Pappa som i stort sett inte fattar ett smack om det här med bloggar (förutom att vi läser din) blev inte ett dugg klokare av programmet.
Kramar från din Mamma och Pappa

2008-02-17 @ 17:59:41

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0