Hoppas på det bästa men planera för det värsta

När vi flyttade ihop, T och jag, skaffade vi oss en hel del ihop men det mesta som vi hade från början, var mitt.
Nu tror ju inte jag att vi kommer att gå isär eller så men man måste ändå planera för OM.

Än så länge minns vi ju det vi tog med oss hit men om några år kommer vi inte minnas det längre. Då är det viktigt att ha det nedtecknat någonstans vad som var vems.
Visst, sambolagen säger ju att man skall dela lika men det gäller bara det bohag man skaffat tillsammans.

Så om jag skulle gå bort, skulle all min privata egendom tillfalla mina föräldrar för de är närmast släkt.
Det blir ju helt knasigt.
Inte skall väl våra föräldrar ha saker som vi har i vårt hem om någon av oss skulle gå bort?!
Min dator, min säng, T:s TV, Playstation osv.

Sambolagen gäller inte heller pengar. Dör jag, får mina föräldrar alla mina tillgångar.

Pratade med min käre far om detta idag när vi lunchade, då även han är sambo, inte omgift.
Det är väldigt bra att man pratar om det och upprättar ett riktigt testamente som gäller.
Även vi som är unga. Kanske speciellt vi som är unga, eftersom vår sambo ofta inte har så mycket att falla tillbaka på när den blir ensam med allt.

I mitt och T:s fall är det jag som får det svårt med pengar och han som får det svårt med grejer.

Så att tänka efter före är inte alls så dumt!

Artikel i DN om sambolagen.


/ Carro - Med stil och sambo
Kommentarer
Postat av: Sica

Javisst =) det är bara att ösa på med tipsen :)

jag vet precis vad du snackar om. Jag blev sambo med min pojkvän när jag var ung. Så det var inte alls speciellt genomtänkt, utan bara kändes rätt då. Men det slutade ju med att vi separerade efter att ha bott ihop i ett halvår. Men det var nog ålderns fel, att jag inte var tillräckligt mogen för att bo ihop med pojkvännen då. Det är ju ändå 5år sen tror jag. Men då fick man i alla fall erfara hur det känns och vad konsekvenserna kan bli. Så, nästa gång kommer jag tänka till före, absolut :) Men man säger ju så; Man lär sig av sina misstag.

2008-02-08 @ 19:01:02
URL: http://sicastyle.blogg.se
Postat av: Klara

Ja det ska jag göra. Han fyller ju år imon, känns tråkigt att jag inte får träffa honom :/ men men. Ja, vad mysigt! Du får krama honom från mig:) och hälsa T.

Kram!

2008-02-08 @ 20:07:03
URL: http://partypiingla.blogg.se

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0