Fotgängare - ett släkte för sig

Nu är det fastställt. Fotgängare är inte bara en plåga när man kör bil och de vägrar reflex.
De är även en plåga då man tar sig fram på cykel.
image132
De är som får som behöver vallas i rätt riktning och det är här plingan kommer in i bilden.
För vad gör man när man hör en cykel plinga? Jo man går åt sidan. Man kikar sig över axeln och går åt det håll cykeln inte verkar vara på väg åt. Vanligtvis är det vänster som gäller.

Om man är en duktig fotgängare som minns vad fröken sa på lågstadieutflykten, går man redan på vänster sida.

Vissa verkar dock bli förnärmade av plingandet, som om de tänker -"Jag går ju redan vid sidan!".
Men jag är ju själv fotgängare emellanåt och vet obehaget när en cykel utan förvarning svishar förbi i 20km/h precis intill en. Därför förvarnar jag.

Igår råkade jag ut för både den förnärmade typen och den DÖVA och VETTSKRÄMDA.
Tanten låter sin hund vandra rakt över gång- och cykelbanan (till höger sida) och när jag då plingar, tittar hon sig förskräckt över axeln, börjar hala in flexikopplet med händerna och gå över till hundens sida.
Att kalla till sig den var tydligen inte ett alternativ.
Hon och hunden skapar en blockad inte helt olikt två betong-grisar och jag får snällt lov att stanna tills blockaden upplöses.

Jag tror inte att hon mindes vad fröken sagt.

/ Carro - Med stil och plinga
Kommentarer
Postat av: Klara

Hejsan!
Hur är det? Gick det bra att ha Gucci hos dig? Är han hemme nu igen eller?

Mathias det fuskot är ju i Thailand nu... det är fuskigt! Jag längtar också efter solen :)

Förresten, min blogg är gammal och jag är aldrig inne, men jag har en i alla fall!

Ha de gött!! / Klara =)

2008-02-06 @ 19:15:39
URL: http://partypiingla.blogg.se

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0