Ny supergröt!

Jag har aldrig varit den som äter gröt på morgonen. Eller jo, när jag var liten åt jag all slags gröt i tid och otid men det växte jag ifrån. Idag är det bara risgryn och mannagryn som slinker ner, havregrynen är bannlyst (förutom kanske Sunshines special).
Hur som helst är det inte jag som varit försökskaninen i det här experimentet, utan T.

Vår kostrådgivare gav oss ett tips på supernyttig gröt som man skulle kunna prova på.

Det man gör är att man blandar hälften HELT Bovete och hälften Hirs till gröt.

image218
Bry er inte om ägg-gubben, han är alltid sur!

Recept på supergröten:

* Ta lika delar Bovete och Hirs.
* Skölj i kokande vatten.
* Koka upp nytt vatten (dosera efter instruktioner, jag tog ca 7,5 dl vatten till 1 dl av vardera torrvara) i en kastrull.
* Tillsätt torrvarorna och lite salt.
* Koka på låg värme i ca 20 minuter.
* Ta av kastrullen från plattan och låt eftersvälla ca 15 minuter.

Ät med sylt (Önos 100% Bär eller St. Dalfours).

Denna gröt blev inte bara godkänd av min extremt kräsna sambo, utan tilldelades till och med toppbetyg! Det skall även tilläggas att jag själv också provsmakat och godkänt denna supergröt.
Den anses alltså vara god.
God OCH Nyttig.

Ni kanske undrar vad som är nyttigt med den och jag ska förklara lite kort.
Bovete är inget sädesslag men har liknande egenskaper, det är egentligen en ört. Varför det är så bra är för att det är rikt på mineraler, mycket lättsmält samt har väldigt lågt GI, så du håller dig mätt väldigt länge och får en långsam, fin blodsockerkurva. Om man då blandar detta med Hirs som är ett av våra äldsta sädesslag, också det mycket rikt på mineraler får man upp blodsockerkurvan aningens då Bovetet är en så extremt långsam kolhydrat.

Prova och tala om vad ni tyckte!

/ Carro - Med stil och supergröt
Kommentarer

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0