Inte så lätt som man tror

Jag tror inte att jag nämnt detta förut men numera har jag en katt. Eller faktiskt 1½ katt.
Jag ska förklara.
image60

Sotis flyttade in redan i somras strax efter att vi själva flyttat in. Gubben som bor längst upp i huset till höger om oss är den usprunglige ägaren men eftersom han tydligen beslutat att kasta ut henne för ett par år sedan, så tog vi oss an henne.
Det har fungerat väldigt bra, hon är van att bo ute men trivs bra inne också. Går på lådan och är egentligen aldrig till något besvär. Hon kan vara borta veckor i sträck för att sedan komma hem helt utsvulten. Kort sagt: hon klarar sig rätt bra själv.

Så började vi se två unga katter stryka omkring i området, äta sopor och annat. Det visade sig snart att även dem ägdes av gubben och blivit utslängda. Vi gav den ena mat eftersom den andra sprang iväg när vi närmade oss.
Dessa två var hankatter och det var också anledningen till att de blivit hemlösa. Gubben hade två honkatter av samma kull som han behöll inne och istället för att kastrera hela kullen då katterna blivit könsmogna slängde han även ut hankatterna.

image58
Första gången han var inne.

Ja till saken alltså. Hankatten som var minst i storlek och inte såg frisk ut, matade vi och en dag smet han även in. Sotis gjorde klart både för oss och honom att hon inte alls var särskilt förtjust i att dela boende med sagda katt men bortsett från ett par fräsningar och små fysiska åthutningar, gick det rätt bra. Jag tror faktiskt att hon på sista rentav börjat gilla honom. (Om slick i baken betyder "jag tycker om dig")

På sista har han dock vållat oss en hel del problem.
Han har börjat kissa inne.
Han går på lådan också men nu har han kissat på opassande ställen fyra gånger.
Alltså inte bara så enkelt som på golvet, utan på ställen där det ligger mycket saker, exempelvis vår gästsäng.

Så igår fick jag nog och ut med honom.
Vi har beslutat att mata honom när vi ser honom ute men att inte ta in honom mer.

Tanken är att vi skall hitta någon som kan tänka sig att ta sig an honom och även kastrera honom.
Jag har hört att det kan hjälpa när hankatter kissar inne.

Den stackars katten är tusen gånger keligare än Sotis och hur snäll och beskedlig som helst men då som sagt, aningens ociviliserad.

Så om någon van kattägare därute skulle vara intresserad av honom, let me know!

image57 I dagsläget

/ Carro - Med stil och 1 ½ katt
Kommentarer

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0