Lever pedagogiken endast på Pedagogen?

Som sagt var, så pluggar jag numera spanska vid Göteborgs Universitet och mina förväntningar på kursen var att äntligen få fokusera mitt studerande på ett enda ämne.
Men tji fick jag.

Vi skall nämligen läsa 4 olika delkurser och under hela terminen kommer vi att läsa 3 st parallellt. Dessutom skulle vi, till första tillfället av varje ny delkurs, redan ha läst in oss på ämnet.
Detta är tydligen nånting som är allmänt känt i den akademiska högskole-världen men kom givetvis som en blixt från klar himmel för oss som är helt nya. Vi var efter redan från start och vi fortsätter att halka efter lite varje dag.
Följaktligen blir helgerna  vår ända möjlighet att komma ikapp någorlunda inför kommande vecka. Och då börjar det om igen.

Detta kanske låter som om jag bara är en gnällig nolla som bara vill hitta något att skylla min oförmåga att hänga med, på men så är det inte.

Jag har absolut inga tvivel om att jag kommer att kunna hålla detta tempot men jag oponerar mig starkt emot att inte ha fått någon förvarning. För vem vill väl vara efter redan innan de har börjat?

För mig hade det räckt med ett par rader i antagningsbeskedet eller ett par ord sagda under introduktionen.
Tex. "Eftersom ni kommer att läsa 3 kurser parallellt och många dessutom är nya, rekommenderar vi starkt att ni läser igenom litteraturen och sätter in er i vad kursen handlar om, innan första kurstillfället."

En mening. Som hade halverat den stress jag och många andra nya säkert också känner nu.

Fråga: Skulle detta hända på Pedagogen?

/ Carro - Med stil och (snart) högt blodtryck
Kommentarer

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0