Kollektivtrafiken

Som nybliven studerande vid Göteborgs Universitet, har jag givetvis redan fått erfara det dyra och ineffektiva transportmedel som kallas kollektivtrafik.

Jag har inget att säga om tiden det tar för mig att pendla, för det är i princip samma som om jag hade tagit bilen (minus tid för parkering) så det är ju helt ok. Men priset och förseningarna, det är en helt annan sak!
Man tar ju inte en spårvagn för att bli 7 minuter försenad, man tar den för att man inte hinner om man går.

Den laddning jag använder mig av kallas för Göteborg ++ och gäller för resor under 30 dagar med all Västtrafiks trafik i Ale, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Öckerö.
Det kostar mig, som bor i Kungälv, 735 kr i månaden att ta mig från Kungälv, genom stan, till Humanisten (Korsvägen) och tillbaka igen 5 dagar i veckan.

Den laddning jag trodde jag skulle kunna använda mig av kostar 525 kr men gäller bara för resor i Ale Södra, Göteborg, Härryda Väster (Mölnlycke) och Härryda Mitt (Landvetter), Mölndal, Partille, Öckerö.

Det har alltså inte, som jag trodde, att göra med hur många kommuner man passerar igenom, utan snarare hur långt bort kommungränsen går ifrån själva kärnan av Göteborg. Det är iaf den ända bra förklaringen jag kan komma fram till, eftersom Kungälv faktiskt ligger en 4 km längre bort än tex Mölnlycke. För i övrigt är det ju bara EN kommungräns jag passerar och jag vistas och reser endast i TVÅ kommuner.

Varför detta skall kosta mig 735 kr i månaden, när det dessutom redan kostat mig ett par förseningar, övergår mitt förstånd.

/ Carro - Med stil och tyvärr; Göteborg ++
Kommentarer

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0