Kontantkortsbluffen

Abonnemang är till för de som kan hålla sig själva och sitt användar-mani i schack eller har ett abonnemang som precis passar deras behov. Jag är inte en utav dem. Ju längre tid som löpt sen jag skaffade mitt abonnemang, desto mer verkar det också kosta mig. Därför har jag nu bestämt mig för att, inför stundande flytt och studentskap, bli mer ekonomisk med mitt telefonerande. Alltså; skaffa mig ett billigt kontantkort.

Mitt första alternativ var Glocalnets nya kontantkort som kan förbokas nu och skickas ut andra veckan i juli.
Om man förbokar nu, får man 150 kr att ringa för enligt Glocalnet Kontant PRAT prisavtal. Sedan vid nästa tankning kunde man välja att tanka på 250 kr eller 500 kr för att få ringa enligt Glocalnet Kontant PRAT&SMS som ger en fria SMS och samtal för 0,49kr/min till alla nät (0 kr inom Glocalnet). Perfekt tyckte jag. Prislista.
So far so good.
Men när jag hade fyllt i mina uppgifter och var färdig att skicka efter, råkade jag i förbifarten fastna lite vid det finstilta längst ner och tur var väl det!
Där stod följande:

PRAT&SMS innehåller 2000 fria SMS. Efter 30 dagar efter senaste laddning och/eller 2000 SMS debiteras SMS med 0,69kr/st. Minimiförbrukning BAS 0 kr, PRAT 0,69 kr och PRATT&SMS 1,69 kr. Med minimiavgift menas att avgiften endast dras om du inte nyttjar ditt kontantkort.

Detta innebär alltså att jag rent praktiskt inte KAN minimiera mina utgifter så mycket jag vill om jag vill ha ett sk. förmånligt prisavtal. Jag MÅSTE för det första använda mitt kontantkort varje dag, annars dras det en kostnad för mig ändå och för det andra MÅSTE jag tanka på med minst 250 kr/mån om jag vill fortsätta ha 2000 fria SMS i 30 dagar framåt. Detta leder alltså till att man antingen förbrukar det man får över på sina 250 kr på att SMS:a när de 30 dagarna löpt ut eller att man hela tiden tankar på 250 kr per månad för att få ytterligare 2000 fria SMS.

Inte för att detta med 30 dagar är något nytt, Halebop har något liknande, 30 dagar fria SMS från Sverige till hela världen om man tankar på minst 300 kr (Sommarerbjudande 200kr). Men här skyltar man med det och erbjuder det som en extra bonus.

Det är skillnad på om man smyger med det som ett extra förbehåll eller om man erbjuder det som något extra!

Så detta ledde ju givetvis till att jag valde en annan operatör istället. Det blev pricerunner som fick leda mig rätt och då blev det Tango Mini. 19 öre/SMS och 0,68kr/min till alla. Ingen minimiavgift och inga förbehåll.

/ Carro - Med stil och Tango Mini

P.S. Läs det finstilta!
Kommentarer
Postat av: Palina

Jag hade shoppat i onsdags. Vill du se vad hade jag köpt?

2007-07-27 @ 23:01:40
URL: http://pralina.blogg.se

Säg något här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0